Dziś (20 maja) rozpoczyna się składanie projektów do kolejnej edycji budżetu obywatelskiego. W tym roku pojawiło się kilka nowości, m.in. możliwość zgłaszania pomysłów na poziomie ogólnomiejskim.
Od tego roku mieszkańcy mogą zgłaszać projekty dzielnicowe i ogólnomiejskie – dotyczące całego miasta. Zgłaszanie pomysłów rozpoczyna się 20 maja, a głosowanie odbędzie się we wrześniu.
– Wiemy, że mieszkańcy od dłuższego czasu czekają na rozpoczęcie zgłaszania projektów – mówi Aldona Machnowska-Góra, dyrektor koordynator ds. kultury i komunikacji społecznej. – Liczymy na zaangażowanie warszawiaków i mamy nadzieję, że skorzystają z nowości w tej edycji, czyli możliwości zgłoszenia projektów ogólnomiejskich – dodaje.
Co jeszcze się zmienia w kolejnej edycji budżetu obywatelskiego?
- Zwiększa się pula środków przeznaczona na projekty mieszkańców.
- Zmienia się harmonogram. Zgłaszanie pomysłów w tej edycji potrwa od 20 maja do 10 czerwca, a głosowanie od 6 do 23 września.
- Wprowadzone zostały spójne zasady oceny zgłoszonych projektów m.in. jedno kryterium ogólnodostępności dla całego miasta.
- Nowy sposób głosowania na projekty – mieszkaniec będzie mógł głosować na maksymalnie 15 projektów na poziomie dzielnicowym i 10 projektów na poziomie ogólnomiejskim.
- Liczba wymaganych podpisów na liście osób popierających zgłoszenie projektu: w przypadku projektów dzielnicowych – 20 podpisów mieszkańców danej dzielnicy, w przypadku projektów ogólnomiejskich – 40 podpisów mieszkańców Warszawy.
- Zasady wyłaniania projektów do realizacji. Na poziomie ogólnomiejskim projekt będzie musiał uzyskać co najmniej 100 ważnych głosów, zaś na poziomie dzielnicowym co najmniej 50.
Na poziomie ogólnomiejskim do wydania będzie 24 933 409 zł, z czego limit na projekt wynosi 4 986 681,80 zł, zaś na Bielanach – 4 321 791 zł (limit: 864 358,20 zł).
Dziś o godz. 18 w każdej dzielnicy zostaną zorganizowane spotkania, podczas których mieszkańcy poznają zasady i harmonogram nowej edycji budżetu obywatelskiego, a także plany inwestycyjne dzielnic na najbliższe lata. Na Bielanach takie spotkanie odbędzie się w Mediatece START-META, ul. Szegedyńska 13a.
Osoby, które myślą o zgłoszeniu projektów na poziomie ogólnomiejskim, mogą wybrać się z kolei o godz. 18 do Pałacu Ślubów przy pl. Zamkowym 6 (sala konferencyjna, parter). Urzędnicy wyjaśnią tam, jakie pomysły można zgłosić i jaki może być ich zakres.
Spotkania otwarcia w dzielnicach:
· Bemowo – Urząd Dzielnicy Bemowo, ul. Powstańców Śląskich 70, sala sesji, nr 007
· Białołęka – urząd Dzielnicy Białołęka, ul. Modlińska 197, sala konferencyjna, I piętro
· Bielany – Mediateka START-META, ul. Szegedyńska 13a
· Mokotów – Centrum Łowicka, ul. Łowicka 21
· Ochota – urząd Dzielnicy Ochota, ul. Grójecka 17a, sala konferencyjna, I piętro
· Praga-Południe – urząd Dzielnicy Praga-Południe, ul. Grochowska 274, sala 305, III piętro
· Praga-Północ – Dom Kultury Praga, ul. Dąbrowszczaków 2, sala koncertowa
· Rembertów – urząd Dzielnicy Rembertów, al. gen. A. Chruściela 28, sala kolumnowa, I piętro
· Śródmieście – Nowy Świat Muzyki, ul. Nowy Świat 63
· Targówek – urząd Dzielnicy Targówek, ul. Kondratowicza 20, sala ślubów
· Ursus – urząd Dzielnicy Ursus, pl. Czerwca 1976 roku 1, sala 100, I piętro
· Ursynów – urząd Dzielnicy Ursynów, al. KEN 61, sala J. U. Niemcewicza, I piętro
· Wawer – Wawerskie Centrum Kultury, ul. Żegańska 1a
· Wesoła – urząd Dzielnicy Wesoła, ul. 1 Praskiego Pułku 33, sala nr 120, I piętro
· Wilanów – Centrum Kultury Wilanów, ul. Kolegiacka 3, sala kameralna, II piętro
· Włochy – Artystyczny Dom Animacji ADA, ul. Chrościckiego 14
· Wola – urząd Dzielnicy Wola, al. Solidarności 90, sala 110, I piętro
· Żoliborz – Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego, ul. Stefana Czarnieckiego 51