Zarząd Dróg Miejskich podsumował konsultacje inwestycji w ciągu ulic Rudnickiego – Perzyńskiego – Podczaszyńskiego. „Uwagi zgłoszone przez mieszkańców pozwoliły udoskonalić projekty” – twierdzą drogowcy.
Kilkadziesiąt uwag dotyczących zaprojektowanej trasy wpłynęło do ZDM podczas grudniowych konsultacji społecznych. Te, które były możliwe do wprowadzenia, zostały uwzględnione i wprowadzone do projektu. Co przewidują plany inwestycyjne? Największa zmiana czeka skrzyżowanie ul. Rudnickiego i Kochanowskiego. Sygnalizację świetlną w tym miejscu zastąpi rondo turbinowe.
Z kolei rowerzyści zyskają wygodną, asfaltową drogę dla rowerów, przebiegającą na całym ciągu ulic po wschodniej stronie jezdni. W tym celu powstanie m. in. nowy odcinek wzdłuż ul. Rudnickiego i komplet przejazdów rowerowych na skrzyżowaniu z ul. Broniewskiego. Wybudowane mają być również parkingi wzdłuż ul. Rudnickiego i Perzyńskiego, które zastąpią obecne półlegalne place do parkowania.
Zmiany obejmą też wschodni fragment ul. Kochanowskiego. Na odcinku od ul. Rudnickiego do ul. Literackiej zlikwidowany zostanie niefunkcjonalny ciąg rowerowy poprowadzony po chodniku. Rowerzyści pojadą po jezdni, na której ruch jest niewielki i uspokojony.
Jakie uwagi zostały uwzględnione?
Uwagi (pisownia oryginalna) | Uzasadnienie |
Wnoszę o instalację znaków określających pierwszeństwo na skrzyżowaniu składającym się z: – Wyjazdu z parkingu przy ul. Broniewskiego (na wysokości komendy). – Drogi wewnętrznej zapewniającej dojazd do okolicznych bloków. – Drogi dla rowerów. Na całym projektowanym ciągu pierwszeństwo rowerzystów jest (lub powinno być…) dla kierowców i rowerzystów jasne, oprócz tego jednego miejsca, gdzie tego pierwszeństwa nie ma. Obawiam się, że część rowerzystów może jeździć na pamięć i nie zauważyć, zwłaszcza jadąc w kierunku zachodnim, że nie wjeżdżają na przejazd rowerowy, ale na zwykłe skrzyżowanie. | Włączenie drogi dla rowerów w drogę wewnętrzną zostanie oznakowane znakiem C-13a. Zgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym rowerzysta zjeżdżając z drogi dla rowerów musi ustąpić pierwszeństwa przejazdu. Ponadto warunki BRD zostaną poprawione przez wprowadzenie wyniesionego przejścia dla pieszych. |
Ten projekt to naprawdę kawał dobrej roboty, ciężko było znaleźć cokolwiek do czego można by się przyczepić. Jedyną nieścisłość jaką widzę to brak „wlotu” ze ścieżki na ulicę Cegłowską, by móc bezpiecznie zjechać/wjechać na ddr-kę z tejże ulicy. A tak to szereg pozytywnych zaskoczeń w tym: 1) bardzo miła wiadomość że wszystkie przejazdy przez drogi lokalne (np. Staffa itp) będą wyniesone. 2) fakt że zlikwiduje się „drogę dla rowerów” wzdłuż Kochanowskiego na wschód od Rudnickiego, bo jej jakość była… dość wątpliwa, a ograniczenie 30 km/h oraz bardzo spokojny charakter skutkował tym, że i tak spora osób wybierała wygodniejszą opcję jazdy ulicą. 3) oraz super że będzie dobudowany chodnik na odcinku wzdłuż Podczaszyńskiego, bo problem z pieszymi był dość spory (choć tu ich rozumiem). | Na skrzyżowaniu ul. Podczaszyńskiego z ul. Cegłowską zostanie zaprojektowany „czwarty wlot” umożliwiający wjazd (zjazd) na (z) drogę dla rowerów. |
Chodnik oznaczony na fioletowo to ciąg wykonany za środki UE w ramach projektu Marymonckiej. Można go rozebrać i wybudować na nowo, ważne aby w planie lokalizacja nie uległa zmianie. Zmiany wysokościowe są jak najbardziej możliwe. | Uwaga zostanie uwzględniona. |
Od ul. Magiera do ul. Staffa poszerzyć chodnik. | Chodnik zostanie poszerzony do szerokości 2,5 – 3,0m. |
Sprawdzić widoczność wyjeżdżających rowerzystów przy parkingach. | Widoczność w rejonie istniejących parkingów zostanie sprawdzona. |
Zapewnić dojazd służbom (policja, pogotowie) do parku Herberta. | Pojazdy uprzywilejowane będą miały możliwość dojazdu do parku od strony ul. Staffa. Ponadto na etapie projektu organizacji ruchu zostaną zaprojektowane słupki blokujące na wysokości wejścia do parku, uniemożliwiające przejazd pojazdów silnikowych po ścieżce rowerowej wzdłuż parkingów. |
Zaprojektować 4 wlot na wysokości ul. Cegłowskiej. | Na skrzyżowaniu ul. Podczaszyńskiego z ul. Cegłowską zostanie zaprojektowany „czwarty wlot” umożliwiający wjazd (zjazd) na (z) drogę dla rowerów. |
Wnioskuję o dobudowanie łącznika drogi rowerowej z ulicą Cegłowską. | Na skrzyżowaniu ul. Podczaszyńskiego z ul. Cegłowską zostanie zaprojektowany „czwarty wlot” umożliwiający wjazd (zjazd) na (z) drogę dla rowerów. |
Należy uzupełnić legendę. | Zostanie uwzględnione, przy czym nadmieniamy iż w ramach konsultacji przedstawiono jedynie koncepcję na najwcześniejszym możliwym etapie, mając na celu zebranie uwag na samym wstępie realizowanej dokumentacji projektowej. |
Należy zaprojektować słupki blokujące zabezpieczające wloty DDR z parkingów na których ruch rowerowy ma być prowadzony na zasadach ogólnych. | Słupki blokujące będą projektowane na etapie opracowywania projektu stałej organizacji ruchu. |
Na wszystkich odcinkach na których DDR przylega do chodnika należy zaprojektować pas separacyjny o szerokości 0,5m z kostki brukowej. | Wprowadzenie pasa separacyjnego jest założeniem projektu, zgodnie ze „Standardami” oraz opisem przedmiotu zamówienia. Szczegóły dot. sposobu jego wykonania, szerokości oraz ewent. różnicy wysokościowej do ustalenia na etapie projektu. |
Na wszystkich odcinkach na których DDR przylega do chodnika należy zastosować separację pionową o wysokości 0,05m przy czym DDR zawsze ma być obniżony w stosunku do chodnika. | Wprowadzenie pasa separacyjnego jest założeniem projektu, zgodnie ze „Standardami” oraz opisem przedmiotu zamówienia. Szczegóły dot. sposobu jego wykonania, szerokości oraz ewent. różnicy wysokościowej do ustalenia na etapie projektu. |
Na wszystkich odcinkach na których DDR przylega do chodnika w przypadku niestosowania pasa separacyjnego należy również bezwzględnie zrezygnować z separacji pionowej. Występowanie wzdłużnego uskoku pomiędzy DDR a chodnikiem jest skrajnie niebezpieczne i nie powinno mieć miejsca. | Zostanie uwzględnione. |
W przypadku prowadzenia ruchu rowerowego na zasadach ogólnych po parkingach należy wprowadzić dodatkowe oznakowanie pionowe A-24 przy wjazdach na parkingi. | Oznakowanie pionowe szczegółowo zostanie przeanalizowane na etapie opracowywania projektu stałej organizacji ruchu. |
Na przejazdach rowerowych przez mniejsze ulice oraz drogi wewnętrzne należy doprojektować wyłukowania ułatwiające włączanie do ruchu zarówno na ulicach/ drogach wewnętrznych jaki DDR. | W miarę możliwości zostaną przewidziane wyłukowania na przejazdach rowerowych ułatwiającego włączenie się do ruchu. |
Przed projektowanym rondem należy zaprojektować słupki blokujące na odcinku na którym DDR przylega do ulicy. | Słupki blokujące będą projektowane na etapie opracowywania projektu stałej organizacji ruchu. |
Na wysokości Rudnickiego 16a zachować stała szarość DDR 3,0m na odcinku miedzy parkingami. | Zostanie uwzględnione. |
Na tym rondzie należy ponadto umożliwić rowerzystom jadącym w kierunku Maczka kontynuację jazdy jezdnią na zasadach ogólnych poprzez wyznaczenie dodatkowego wlotu ronda albo wyznaczenie przejazdu rowerowego przez Kochanowskiego, tak by rowerzysta mógł legalnie włączyć się do ruchu ulicą Rudnickiego w kierunku Maczka. | Od ul. Broniewskiego do ul. Maczka jest zapewniony przejazd rowerzystów przez ul. Rudnickiego (rowerzysta poruszający się stroną zachodnią) oraz przez ul. Kochanowskiego (rowerzysta poruszający się stroną zachodnią lub wschodnią). |
Skrzyżowanie Podczaszyńskiego/Cegłowska: 16. Doprojektować łącznik DDR ze skrzyżowaniem (w formie 4 wlotu skrzyżowania). | Uwaga zostanie uwzględniona. |
Doprojektować azyl (bez przejścia dla pieszych) na północno-wschodnim wlocie Podczaszyńskiego, w celu umożliwienia przejazdu rowerem przez skrzyżowanie „na dwa razy”. | Uwaga zostanie uwzględniona. |
Nowo budowane chodniki powinny mieć szerokość1,8 m. W projekcie przewidziano chodniki o szerokości 1,5m w miejscu przedeptów przy skrzyżowaniu Maczka /Rudnickiego. Zgodnie ze standardami ruchu pieszego (Zarządzenie Prezydenta m.st. Warszawy nr 1539/2016,zał. 1) chodniki powinny mieć minimum 1,6 m, a zgodnie z Art. 20 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1169) powinny umożliwiać takim osobom mobilność i samodzielność. Aby możliwe było minięcie się dwóch osób na wózkach inwalidzkich, ciąg pieszy powinien mieć szerokość min.1,8 m. | Szerokość chodników zostanie przeprojektowana na min. 1,8m. |
Projekt powinien zostać uzupełniony o połączenie DDR z Cegłowską (czwarty wlot skrzyżowania). | Na skrzyżowaniu ul. Podczaszyńskiego z ul. Cegłowską zostanie zaprojektowany „czwarty wlot” umożliwiający wjazd (zjazd) na (z) drogę dla rowerów. |
Na skrzyżowaniach z ul. Nałkowskiej, Jasnorzewskiej i Leśmiana wysłupkować przynajmniej samo skrzyżowanie i te 10 m chodnika od skrzyżowania. Nagminne jest parkowanie w zasadzie na samym przejściu dla pieszych. | Słupki blokujące będą projektowane na etapie opracowywania projektu stałej organizacji ruchu. |
Skrzyżowanie dróg dla rowerów przy Broniewskiego/Perzyńskiego i Kochanowskiego/Rudnickiego są w formie przewężenia o szerokości 2m, powinno być szerzej, co najmniej 3m. | Geometria projektowanej drogi dla rowerów zostanie skorygowana. |
Uwagi częściowo uwzględnione:
Uwagi (pisownia oryginalna) | Uzasadnienie |
W ciągu ww. ulic, z racji ich lokalnego charakteru, nie jest potrzebna budowa wydzielonej drogi dla rowerów. Lepsze byłoby wydzielenie pasów dla rowerów i środki wymuszające na kierowcach przestrzeganie ograniczenia prędkości do 50 km/h. Zyskają na tym też mieszkańcy, bo mniejsza prędkość pozwoli zredukować hałas. | Projektowane rondo, azyle dla pieszych, przejścia dla pieszych oraz parkowanie skośne częściowo na jezdni z pewnością przyczynią się do uspokojenia ruchu. Projekt zakłada wydzielenie drogi dla rowerów poza jezdnią z uwagi na klasę drogi, natężenie ruchu oraz uwarunkowania terenowe. |
W związku z planowanym remontem uprzejmie proszę o uporządkowanie obszaru znajdującego się między ulicą Magiera, a istniejącym parkingiem z masy bitumicznej (zał1). Na działce znajdują się zaniedbane bramki (każda inna), które są samowolką budowlaną. Właściciele bramek uważają, że działki za bramkami są ich własnością i robią z naszej dzielnicy slumsy, zostawiając tam porzucone samochody (zał2) i przyczepy (zał3). W slumsach znajdują się również wystające pnie drzew, o które można się potknąć. Właściciele bramek poza robieniem z dzielnicy śmieciowiska, traktują działki jako prywatne miejsca postojowe. W związku z powyższym proszę o likwidację slumsu / śmieciowiska, obejmującą: 1. Likwidację siatki i bramek dookoła działki. 2. Uporządkowanie terenu: usunięcie przyczepy, porzuconego samochodu, usunięcie wystających pni. 3. Wysypanie działki kruszywem, kostką lub płytami ażurowymi co umożliwi wszystkim mieszkańcom parkowanie. Uprzejmie proszę o dołączenie likwidacji slums-u do zakresu prac remontowych. | Siatki zostaną rozebrane w granicach opracowania. Ponadto znaczne uporządkowanie tego terenu jest poza zakresem opracowania |
.Dodatkowe pytanie: jak planujecie Państwo poprowadzić ruch w trakcie trwania przebudowy? Którędy będzie prowadził wyjazd z osiedla? Proszę przemyśleć inwestycję, która nie przyniesie mieszkańcom żadnego pożytku. | Organizacja ruchu na czas budowy będzie należała do Wykonawcy robót, stąd też obecnie nie sposób przewidzieć szczegółów dot. sposobu organizacji prac, jednakże zapewniamy że w trakcie wykonywanych prac będzie musiała być zapewniona obsługa komunikacyjna dla mieszkańców. |
Sprawdzić możliwość poszerzenia DDR na łuku; poszerzenie DDR do 3m w rejonie skrzyż. z ul. Maczka (lub na całości). | Zgodnie z opisem zamówienia szerokość drogi dla rowerów przyjęto 2,5m. Droga dla rowerów na łukach zostanie poszerzona zgodnie z obowiązującymi „Standardami” w miejscach gdzie jest to konieczne i możliwe ze względu na np. uwarunkowania terenowe. |
Zlikwidować chodnik przy bloku mieszkalnym przy ul. Jasnorzewskiej – Kasprowicza. | Z uwagi na stan techniczny chodnika zostanie przeanalizowana możliwość remontu lub likwidacji chodnika. Będzie to poza obecnie realizowanym opracowaniem. |
2.Odcinek ul. Rudnickiego pomiędzy ul. Broniewskiego a ul. Maczka brak rozwiązań dotyczących: – uporządkowanie wyjazdów z dróg wewnętrznych pomiędzy ul. Broniewskiego a ul. Kochanowskiego – koncepcja ronda wadliwa – przy braku poszerzenia ul. Rudnickiego. | Wyjazdy z dróg wewnętrznych pozostają bez zmian, oznakowanie pionowe i poziome szczegółowo zostanie przedstawione w projekcie stałej organizacji ruchu. Poszerzenie ul. Rudnickiego nie jest objęte zakresem niniejszego opracowania. |
Postuluję postawienie żółtego znaku ostrzegawczego „Jeże”. | Decyzja o lokalizacji znaku zostanie podjęta na etapie opracowywania projektu stałej organizacji ruchu. |
Na wszystkich przejazdach rowerowych należy wyeliminować krawężniki poprzeczne oraz zlikwidować rynsztoki. | Z uwagi na konieczność zachowania oporu bocznego jezdni i kwestie utrzymania oraz trwałość nawierzchni jezdni przewiduje się krawężniki (+0cm) poprzeczne na przejazdach wyłącznie przez jezdnie. Nie spowoduje to obniżenia komfortu drogi dla rowerów. |
Zinwentaryzować wszystkie miejsca (szczególnie odcinek Kasprowicza – Żeromskiego) gdzie pojazdy w sposób nielegalny wykorzystują obecną DDR dla dojazdu do altan śmietnikowych. Miejsca te należy dodatkowo zabezpieczyć przez zastosowanie słupków blokujących wjazd na DDR i chodniki ewentualnie doprojektować ww. lokalizacja dodatkowe dojazdy do altan śmietnikowych. | Słupki blokujące będą projektowane na etapie opracowywania projektu stałej organizacji ruchu. W ramach prac wykonano inwentaryzację w terenie. |
Maczka x Rudnickiego. Należy stosować jednakową szerokość 2,5m dla DDR w ciągu ulicy Rudnickiego – Proponowany układ DDR z wyspą pomiędzy dwoma odnogami tej samej DDR należy przeprojektować Rozważyć zamianę miejscami przejścia dla pieszych oraz przejazdu rowerowego przez ul. Rudnickiego. | Zostanie zastosowana min. szerokość 2,5m dla drogi dla rowerów. Projektowany układ drogi dla rowerów nie koliduje z istniejącymi szafkami elektrycznymi. Projekt nie zakłada ingerencji w istniejący przejazd dla rowerzystów przez ul. Rudnickiego w rejonie skrzyżowania z ul. Maczka. |
Należy zmniejszyć rondo. | Zmiana geometrii ronda zostanie przeanalizowana, przy czym zmiana taka nie może pogorszyć funkcjonalności tj. zapewnienia przejezdności m.in. dla autobusów komunikacji miejskiej przy zachowaniu BRD. |
Na odcinku od ul. Kochanowskiego do Broniewskiego przejścia i przejazdy powinny być wyniesione z zachowaniem niwelety chodnika i DDR po obu stronach Rudnickiego, a nie tak jak na projekcie tylko po jednej. | Częściowo uwzględniono – po jednej stronie przejścia i przejazdy będą poprowadzone po wyniesionym progu (tak jak pokazano na zał. planie sytuacyjnym), zaś remont/przebudowa po drugiej stronie nie jest w zakresie niniejszej inwestycji. |
Odc. Broniewskiego – Magiera. Na skrzyżowaniu z drogą wewnętrzną należy wprowadzić oznakowanie pionowe regulujące kwestie bezpieczeństwa. (…) Rozważyć wyniesienia skrzyżowania. Oznakowanie pionowe po przeciwnej stronie parkingu należy zastąpić prawidłowym adekwatnym do układu droga rowerowa chodnik. | Warunki BRD zostaną poprawione przez wprowadzenie wyniesionego przejścia dla pieszych. Ponadto włączenie DDR w drogę wewnętrzną zostanie oznakowane znakiem C-13a. Oznakowanie pionowe po przeciwnej stronie parkingu będzie zgodne z przepisami. |
Perzyńskiego X Kasprowicza należy doprojektować włączenia z jezdni na DDR i z DDR na jezdnię w ruch ogólny. Odcinki projektować jako jednokierunkowe. | Poza zakresem opracowaniem. Wjazd/zjazd na drogę dla rowerów możliwy poprzez przejazd rowerowy, zostaną uwzględnione wyokrąglenia ułatwiające wjazd/zjazd z drogi dla rowerów na jezdnię |
Rozumiem, że rondo turbinowe ma zapewnić płynny ruch na skrzyżowaniu jednak w zaproponowanej formie jest ono wyjątkowo niebezpieczne dla pieszych. Przed rondem pasy ruchu mają aż 3,5 metra, na rondzie 4,5 plus 1,5 wewnątrz ronda – skutek będzie taki, że kierowcy będą je pokonywać na bardzo dużej prędkości, co spowoduje duże zagrożenie na przejściach i przejazdach rowerowych. Wnioskuję o zwężenie pasów ruchu na wlotach i wylotach ronda do 3,0 metra, a na rodzie do 3,5 z równoczesną dodatkową skrajnią, uwzględniającą zachodzenia pojazdów na bok, jednak z innej nawierzchni niż asfaltowa. Uzyskana w ten sposób przestrzeń powinna być wykorzystana do zastosowania szerszych azyli oraz poszerzenia przestrzeni dla pieszych w okolicy przejść. Węższe pasy ruchu wymusza ostrożniejszą jazdę kierowców na skrzyżowaniu oraz skrócą drogę ewakuacji pieszych i rowerzystów przez jezdnię, co powinno poprawić bezpieczeństwo. | Zmiana geometrii ronda zostanie przeanalizowana. Projekt musi spełniać warunki przejezdności dla autobusów oraz być zgodny z warunkami technicznymi. |
Zabudowę w jak największym zakresie powierzchni wyłączonej z ruchu poprzez znaki poziom (P-21) przed azylami i w okolicach skrzyżowań, jak również przed miejscami do parkowania. Wyłączenie z ruchu przy użyciu malowanych znaków poziomych jest całkowicie nieskuteczne. Tylko zabudowa z wykorzystanie krawężników zmusza kierowców do zwiększonej ostrożności i ograniczenia prędkości. W projekcie pasy ruchu mają po 3,5 metra, tyle co na drodze ekspresowej, co spokojnie pozwala się zmieścić na łuku i można zrezygnować z malowania P-21 na długich odcinkach przed azylami jak to jest w projekcie. Poza tym, np. przed skrzyżowanie z Broniewskiego (z kierunku) Kochanowskiego obszar P-21 jest zbędnym wydatkiem na farbę – bez zabudowy ani kawałka jezdni azylem pozostanie tylko wymysłem projektantów bez wpływu na zachowania kierowców! | Powierzchnie wyłączone z ruchu P-21 nie służą tylko do ograniczenia prędkości ale mają również za zadanie m.in.: dokładne wskazanie toru jazdy, uzupełnienie wysepek wyodrębnionych z jezdni – ich stosowanie wynika z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach poz. 2181 Dziennik Ustaw Nr 220 z dnia 23 grudnia 2003 r. Ponadto w rejonie miejsc parkingowych skośnych zaprojektowano wyspy kanalizujące w krawężniku. |
W związku z planowanym remontem ulic: Rudnickiego, Perzyńskiego i Podczaszyńskiego uprzejmie proszę o uporządkowanie obszaru znajdującego się między ulicą Magiera, a istniejącym parkingiem z masy bitumicznej (zał1). Na działce znajdują się zaniedbane bramki (każda inna), które są samowolką budowlaną. Właściciele bramek uważają, że działki za bramkami są ich własnością i robią z naszej dzielnicy slumsy, zostawiając tam porzucone samochody (zał2) i przyczepy (zał3). W slumsach znajdują się również wystające pnie drzew, o które można się potknąć. Właściciele bramek poza robieniem z dzielnicy śmieciowiska, traktują działki jako prywatne miejsca postojowe. W związku z powyższym proszę o likwidację slumsu / śmieciowiska, obejmującą: 1. Likwidację siatki i bramek dookoła działki. 2. Uporządkowanie terenu: usunięcie przyczepy, porzuconego samochodu, usunięcie wystających pni. 3. Wysypanie działki kruszywem, wyłożenie kostką lub płytami ażurowymi co umożliwi wszystkim mieszkańcom parkowanie. Uprzejmie proszę o dołączenie likwidacji slums-u do zakresu prac remontowych. | Siatki zostaną rozebrane w granicach opracowania. Ponadto znaczne uporządkowanie tego terenu jest poza zakresem opracowania. |
Mieszkam przy ul Rudnickiego i chcąc niechcąc przejeżdżam przez to skrzyżowanie kilka razy dziennie. Uważam, że zdecydowanym usprawnieniem ruchu w stronę do ul Maczka byłoby wykonanie zatoczki autobusowej na Rudnickiego w stronę Maczka, tym bardziej, że jest tam planowane rondo, które będzie sie zapewne „korkować” przy każdym postoju autobusu na tym przystanku w godzinach szczytu. | Autobusy będą zatrzymywały się na projektowanej półotwartej zatoce autobusowej w ul. Rudnickiego za rondem w kierunku ul. Maczka. Zaletą takiego typu zatoki jest brak skosu wyjazdowego (z drogi), lepsze warunki do maksymalnie bliskiego podjazdu autobusu oraz umożliwia włączenie się do ruchu pojazdu z prawoskrętu (jako tzw. pas włączający). |
Odcinek Maczka-Kochanowskiego: Doprojektować DDR po zachodniej stronie ulicy, ewentualnie zaprojektować przystanek autobusowy z zachowaniem rezerwy na poprowadzenie DDR w przyszłości. | Odcinek Maczka-Kochanowskiego: Drogę dla rowerów zaprojektowano po stronie wschodniej ul. Rudnickiego zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia. Ponadto za pozostawieniem drogi dla rowerów po wschodniej stronie ul Rudnickiego przemawia: – zachowanie spójności trasy rowerowej na odc. ul. Maczka – ul. Marymoncka, – umożliwienie dojazdu rowerzystom do lokali usługowych, parku, targowiska itp. – szeroki pas drogowy w porównaniu ze stroną zachodnią, co pozwala m.in. na segregację ruchu rowerowego od ruchu pieszego. Szerokość pasa drogowego w rejonie projektowanego przystanku autobusowego (po stronie zachodniej, skrzyżowanie z ul. Kochanowskiego) umożliwia ewentualne zaprojektowanie drogi dla rowerów |
W miarę możliwości poszerzyć zaprojektowane wokół skrzyżowania drogi rowerowe do 2,5-3m. | W północno – zachodnim narożniku skrzyżowania projekt przewiduje dowiązanie się do istniejącej drogi dla rowerów której szerokość wynosi 2,0m. W południowo – wschodnim narożniku skrzyżowania droga dla rowerów od przejścia dla pieszych przez ul. Rudnickiego zostanie poszerzona do 2,5m W północno – wschodnim narożniku skrzyżowania szerokość drogi dla rowerów pozostanie 2,5m. |
Wyprostować DDR poprowadzoną wzdłuż Broniewskiego. Likwidacja zatoki autobusowej na Broniewskiego, autobusy będą mogły być omijane z wykorzystaniem szerokiej jezdni. | Geometria projektowanej drogi dla rowerów zostanie skorygowana. Przebudowa ul. Broniewskiego oraz likwidacja zatoki autobusowej jest poza zakresem opracowania. |
Ewentualna detekcja pieszych powinna odbywać się automatycznie, bez konieczności naciskania przycisków. | Przyjęcie rodzaju detekcji pieszych zostanie przeanalizowane podczas opracowywania projektu sygnalizacji. |
W związku z planowaną przebudową ścieżki rowerowej w ciągu ulic Rudnickiego – Perzyńskiego – Podczaszyńskiego, postuluję zachowanie obecnej trasy przebiegu ścieżki od skrzyżowania ul. Perzyńskiego z ul. Magiera (w załączniku zrzut ekranowy odcinka), na długości bloku przy Magiera 16 i dalej. Poprowadzenie ścieżki prosto za ulicą Magiera 16 i utworzenie w sąsiedztwie miejsc parkingowych będzie się wiązało z likwidacją lub zubożeniem terenu zielonego. Pokrycie tego w większości naturalnego gruntu nieprzepuszczalną powierzchnią zwiększy skalę zalań pobliskiego skrzyżowania Perzyńskiego/Magiera w czasie obfitych opadów. Już teraz woda gromadzi się na nim w ilościach, które uniemożliwiają przejście przez ulicę bez brodzenia po kostki. Jednocześnie popieram inicjatywę poprowadzenia ścieżki po drugiej stronie ul. Rudnickiego, na odcinku od ul. Gen. Maczka, optymalnie aż do ulicy Żeromskiego. Takie rozwiązanie pozwoli na naturalne przedłużenie istniejącej ścieżki na ul. Obrońców Tobruku i na odciążenie ruchu w okolicy Megasamu i bazaru przy Broniewskiego, oraz zwiększy bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Chciałbym też zwrócić uwagę na obecność na terenach zielonych w okolicy chronionych gatunków zwierząt, w tym coraz rzadziej spotykanych w miastach jeży. Oznacza to, że w razie realizacji proponowanego projektu cały odcinek poddany przekształceniom musiałby zostać objęty uprzednią inwentaryzacją przyrodniczą. Pragnę jednak podkreślić, że jeżeli brane jest pod uwagę zastąpienie naturalnych skwerów i ogródków przyblokowych nowymi, regularnie koszonymi trawnikami, pozbawi to jeże i inne zwierzęta i ptaki ich siedliska oraz miejsca żerowania, a teren straci naturalne walory przyrodnicze. Apeluję więc o poprowadzenie ścieżki rowerowej w sposób, który pozwoli na zachowanie istniejącej zieleni w obecnym stanie. Sprawi to, że nową ścieżką rowerową będzie jeździć się przyjemniej, a mieszkańcy będą mogli nadal cieszyć się bliskością żywej przyrody, z której słynie nasza dzielnica. Ze względu na praktykowane na części terenu zielonego przy ul. Magiera 16 dzikie parkowanie, jeże nie są bezpieczne także i teraz, a osobniki tego gatunku są tu obserwowane regularnie i dużych ilościach. W związku z tym proszę o rozważenie możliwości postawienia słupków uniemożliwiających parkowanie wzdłuż bloku przy Magiera 16 od strony ul. Perzyńskiego (na obecnie częściowo ogrodzonym terenie) obok istniejącej ścieżki rowerowej oraz o postawienie żółtych znaków ostrzegawczych „Jeże!” na wysokości bloku przy Magiera 16 oraz przy Parku im. Zbigniewa Herberta, od strony Perzyńskiego i od strony ul. Duracza, która jest trasą migracji jeży do Parku Olszyna. | Za pozostawieniem drogi dla rowerów po wschodniej stronie ul Rudnickiego przemawia: – zachowanie spójności trasy rowerowej na odc. ul. Maczka – ul. Marymoncka, – umożliwienie dojazdu rowerzystom do lokali usługowych, parku, targowiska itp. – szeroki pas drogowy w porównaniu ze stroną zachodnią, co pozwala m.in. na segregację ruchu rowerowego od ruchu pieszego. Decyzja o lokalizacji znaków oraz słupków blokujących zostanie podjęta na etapie opracowywania projektu stałej organizacji ruchu. |
Wzdłuż tych ulic: Rudnickiego, Przybyszewskiego, Podczaszyńskiego (najważniejsza dla mnie) brak nowych miejsc parkingowych dla aut, a obecna ilość po skasowaniu ok 10 miejsc tylko w rejonie zbiegu ulic Podczaszyńskiego, Cegłowskiej, Marymonckiej i wzdłuż Marymonckiej jest o wiele, wiele za mała. Można je utworzyć wzdłuż ulic, wydzielając miejsce z części trawnika, tak aby auta mogły parkować pod skosem, EKONOMICZNIE gospodarując miejscem. Fakt, trzeba odsunąć ścieżkę rowerową i od razu proponuję poszerzyć skrzyżowania o pas dla skręcających w lewo by uniknąć takiego KORKA jaki jest obecnie na skrzyżowaniach ulic z aleją Zjednoczenia. Właściciele aut – nie inwalidzi – to też obywatele, pracują płacą, płacą podatki, a nie wszędzie, nie zawsze i nie każdy może jechać rowerem. Miałam możliwość zaparkowania auta przed przebudową Marymonckiej – Teraz nie……., Nie mądrze i nie ekonomicznie jest robić przebudowę pod kątem rowerzystów, a za rok pod kątem kierowców ( inwalidzi już mają…. A gdzie wyrównywanie szans równego dostępu do ulic, miejsc parkingowych……? To wyrównywanie powinno być proporcjonalne do wielkości potrzeb, a nie kto akurat głośniej krzyczy. Kończąc proszę o ujęcie w planach moich uwag i ekonomiczne gospodarowanie miejscem tak aby jak najwięcej nowych miejsc utworzyć, by mieszkańcom i pracującym tu żyło się wygodnie i godnie. | Realizowany projekt przewiduje zwiększenie ilości miejsc postojowych w pasie drogowym, w szczególności np. zaproponowano miejsca skośne w rejonie skrzyżowania z ul. Magiera (ok. 28 stanowisk), dodatkowo po drugiej stronie ulicy zostanie przeanalizowana możliwość utworzenia równoległych stanowisk postojowych na jezdni na odc. dr.wewn.- Staffa (wzdłuż parku) ok.20 stanowisk. |
Rondo Rudnickiego / Kochanowskiego: – Jeśli potrzebny jest dodatkowy pas do skrętu w prawo (w relacji W->S), to powinien zostać poprowadzony wydzielonym bypassem. Dwupasowe zjazdy z ronda z przejściem dla pieszych to jest zło, słusznie zakazane w większości krajów europejskich. Jak ktoś nie wierzy, to zapraszam np. na Cybernetyki. – Wyspa dzieląca na wlocie W przed przejściem dla pieszych jest za mała. Wyspy poniżej 5 m2 są słabo rozpoznawane przez kierowców. – Włączenie DDR w Kochanowskiego w kierunku E to niefunkcjonalny koszmarek z Polski powiatowej: rowerzysta teoretycznie ma ustąpić pierwszeństwa, w praktyce nie widzi samochodu nadjeżdżającego zza pleców. Albo całkowicie zlikwidować, albo osłonić zwężeniem jezdni (wymagałoby zwężenia jezdni Kochanowskiego do 5,6 m na krótkim odcinku). | Dla relacji w prawo z ul. Kochanowskiego w ul. Rudnickiego (zachód – południe) nie zostanie wyznaczony dodatkowy pas (m.in., kolizje z infrastrukturą ) lecz wykorzystany istniejący pas do prawoskrętu. Wnioskowany bypass spowodowałby konieczność poprowadzenia go łukiem o dużym promieniu (np.R30) i jezdni szerokości ok.4,5m (dla zachowania przejezdności dla autobusów) co pogorszyłoby warunki BRD (umożliwiłoby przejazd pojazdów osobowych ze znaczną prędkością przy lokalizacji przejścia dla pieszych na łuku bypassa) Zmiana geometrii wyspy/azylu zostanie przeanalizowana. Włączenie drogi dla rowerów w jezdnie ul. Kochanowskiego zostaje bez zmian. W ul. Kochanowskiego na odcinku od ul. Rudnickiego do Literackiej projektowana jest strefa tempo 30. (wyniesione przejście dla pieszych wraz z przejazdem dla rowerzystów, próg zwalniający). |
Skrzyżowanie z Broniewskiego: – Przy okazji warto by wyprostować i poszerzyć DDR wzdłuż Broniewskiego. Zlikwidować zatokę i przysunąć przystanek do skrzyżowania albo przenieść za skrzyżowanie. – Na wlocie W zaznaczono na jezdni dwa pasy ruchu bez strzałek kierunkowych. Za skrzyżowaniem już jest jeden i nie ma miejsca na drugi. Należy albo wydzielić pas do skrętu w prawo, albo w lewo, albo wykorzystać tę dodatkową szerokość na zatrzymanie autobusu w kierunku W bez zatoki. | Przebudowa drogi rowerowej w ul. Broniewskiego oraz likwidacja zatoki autobusowej jest poza zakresem opracowania. Projekt zostanie uzupełniony o brakujące oznakowanie poziome. |
Skrzyżowanie ze Staffa: tutaj był już wypadek śmiertelny, bo kierowca nie zauważył, i faktycznie widoczność jest ograniczona – przez nielegalne parkowanie, ale też krzewy między jezdnią a drogą dla rowerów. – Zwęzić jezdnię Staffa do 4,5 m (jednokierunkowa) i obustronnie wysłupkować na odcinku między jezdnią Perzyńskiego a przejazdem dla rowerzystów (nagminne jest parkowanie między skrzyżowaniem a przejazdem). – Wyciąć trochę krzewów po południowej stronie skrzyżowania. – Można rozważyć przysunięcie przejścia i przejazd bliżej skrzyżowania – tak jak przy Nałkowskiej. | Jezdnia ul. Staffa zostanie zwężona do 4,5 m za pomocą wysp z elementów prefabrykowanych oraz oznakowania poziomego. Przejście dla rowerzystów oraz przejście dla pieszych przez ul. Staffa pozostają bez zmian. Projekt będzie uwzględniał zieleń (w tym m.in. zachowanie istniejących szpalerów drzew oraz nasadzenia nowych drzew).O ile istniejące krzewy pogarszają widoczność lub są w złym stanie zostaną przewidziane do wycinki – zostanie to szczegółowo ustalone na etapie projektu. Zostanie przeanalizowane. |
Skrzyżowanie Literacka/Kochanowskiego (bliżej Rudnickiego) – doprojektować komplet przejść i wyniesioną tarczę skrzyżowania. | Na skrzyżowaniu Literacka/Kochanowskiego zostanie doprojektowane jedno dodatkowe przejście dla pieszych po wschodniej stronie skrzyżowania. Zaprojektowanie kompletu przejść dla pieszych wraz z wyniesioną tarczą skrzyżowania zostanie przeanalizowane. |
Wyjazd z parkingu przy skrzyżowaniu Broniewskiego/Perzyńskiego jest prosto na drogę dla rowerów, obok jest przejście bez wyniesienia. Zrobić wspólne wyniesienie w postaci podniesionej tarczy skrzyżowania. | Zostanie zaprojektowane wyniesione przejście dla pieszych. Projektowana geometria drogi dla rowerów pozostanie bez zmian. |
Nieuzasadniona likwidacja licznych miejsc postojowych. Zgodnie z art. 49 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym: „Art. 49. 1. Zabrania się zatrzymania pojazdu: (…) 2) na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem;” Szerokość jezdni w tym miejscu (9 m wg dokumentacji przedłożonej do konsultacji) pozwala na wyznaczenie dwóch pasów ruchu oraz pasa postojowego. W takim przypadku na jezdni będą 3 pasy ruchu i nie będzie zakazu zatrzymania pojazdu w odległości mniejszej niż 10 m za przejściem dla pieszych. | We wskazanej lokalizacji zmieniono sposób parkowania. (z równoległego na skośny) Zaprojektowano miejsca postojowe skośne co spowoduje dodatkowo ok.15 miejsc do parkowania. |
Proponowana ścieżka rowerowa po stronie wschodniej ulicy Broniewskiego jest pomysłem zdecydowanie chybionym. Podczas realizacji tej inwestycji zaplanowano wybudowanie miejsc postojowych wzdłuż ulicy Rudnickiego z wjazdami na nie od strony jezdni. Ulica Rudnickiego jest ulicą wąską (po jednym pasie ruchu w każdą stronę) i poprowadzenie ścieżki rowerowej przez środek parkingów ogólnodostępnych stworzy dla wszystkich użytkowników duże niebezpieczeństwo. Spowoduje to też jeszcze większe korki przed skrzyżowaniem Rudnickiego i Broniewskiego. Samochody będą blokować przejazd podczas wjazdu i wyjazdu na ulicę Rudnickiego tuż przed skrzyżowaniem z ul. Broniewskiego, na której priorytet mają mieć tramwaje. Parkingi, bardzo potrzebne, będą obsługiwać klientów dość dużego obiektu handlowego oraz targowisk usytuowanych wzdłuż wewnętrznej uliczki, a więc ruch pieszy i kołowy będzie wzmożony. Poprowadzenie dodatkowo ścieżki rowerowej przez środek parkingów stworzy ogromne niebezpieczeństwo szczególnie dla pieszych i cyklistów. W tym miejscu nasuwa się pytanie: Jakie będą zasady poruszania się po tym terenie? Kto będzie miał pierwszeństwo? Pieszy, kierowca samochodu? Czy cyklista? Gdzie już wprowadzono takie rozwiązania? Jako mieszkanka nie oponuję przeciwko ścieżkom rowerowym, ale przypominam, że ścieżka po stronie zachodniej ul. Rudnickiego jest i z niczym nie koliduje. Czy rondo zamiast skrzyżowania dotychczas kierowanego sygnalizacją świetlną (Rudnickiego/Kochanowskiego)przez prezenterów projektu zwane kolanowe pozwoli mieszkańcom osiedla na skręt w lewo z ul. Rudnickiego w ul. Kochanowskiego? oraz z ul. Kochanowskiego w stronę ul. Gen. Maczka? Reasumując: Jestem za miejscami postojowymi i ścieżkami rowerowymi ale zaprojektowanymi z zachowaniem bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników (pieszych, cyklistów i kierowców). | Droga rowerowa została zaprojektowana przez parkingi z uwagi na istniejące uwarunkowania terenowe (istniejąca zieleń), uzbrojenie podziemne oraz zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia. Tego typu rozwiązania spotykane jest w wielu miejscach Warszawy. Niewątpliwie wymaga zachowania ostrożności zarówno rowerzystów jak i kierowców. Z uwagi na niską prędkość przejazdu po parkingu oraz powolne manewry pojazdów parkujących zaproponowane rozwiązanie należy uznać za bezpieczne. Projektowane rondo umożliwia przejazd pojazdom wszystkich relacji z każdego kierunku |